For at øge dine kunders tillid til din webshop kan du med fordel overveje at anskaffe dig et kvalitetsmærke. Der er forskellige at vælge imellem men fælles for dem alle er at de synliggør overfor dine kunder at du aktivt gør en indsats for at øge deres tryghed når de handler hos dig. I tider med dankortsvindel, phishing mails og falske webshops er det en god investering. 

Trustpilot


TrustPilotDet første mærke vi kigger nærmere på er TrustPilot. TrustPilot er egentligt ikke et decideret kvalitetsmærke men en applikation som gør det nemmere for folk at anmelde din side. Disse anmeldelser bliver så offentliggjort og din rating på siden bliver så vist på din egen side.

Fordelen ved denne fremgangsmåde er at det er kunderne selv der står for anmeldelserne. Problemet med denne løsning er at den i starten virker som en tom gestus. Når der ikke er nogen anmeldelser kan kunderne ikke bruge det til så meget. Det er desuden en meget dyr ordning (ca. 11.000 kr. årligt)



E-mærket


EmærketDen næste mulighed er E-mærket. E-mærkets bagmænd er en non profit organisation som søger at skabe tryghed og sikkerhed for dem som ønsker at handle på nettet. For at få e-mærket skal web-shoppen opfylde en del kriterier som E-mærket udstikker. Der er blandt andet krav til betaling, kontrol af hjemmesiden, behandling af data, cookies, online og offline sikkerhed.

Desværre er E-mærket en betydelig udskrivning i opstartsfasen af en webshop og kan koste både et stort ansøgningsgebyr (fra 2.250 - 8.250kr.) samt mange tusinde kroner i årsabonnement (fra 5 - 16.000 kr. årligt), som skal betales forud for et år ad gangen.



Webshop-Mærket


Webshop MærketDet sidste alternativ er Webshop Mærket. Webshop Mærket er ligesom de øvrige en garanti overfor dine kunder om at du ønsker at gøre noget aktivt for at forbedre deres tryghedsfølelse.

Webshop Mærket udmærker sig ved at det ikke er nær så bekosteligt at bruge som de øvrige. Det koster kun i omegnen af 200 kroner om måneden at benytte sig af ordningen. Dette kan alle nystartede webshops finde i budgettet.

På trods af den lave pris er der stadig nogle krav og betingelser man skal opfylde for at få lov at få Webshop Mærket. Disse krav og betingelser relaterer sig til alt fra kundeservice til synliggørelse af ejerforhold. Alle sammen forhold som kunderne sætter pris på når de handler. 



Du kan selvfølgelig vælge frit imellem alle 3 løsninger og sågar vælge alle sammen. Sidstnævnte ville dog være at skyde gråspurve med kanoner. Det er denne guides anbefaling at du starter med Webshop Mærket da den egner sig bedst til nystartede. Når din webshop er oppe og kørende kan du overveje at benytte dig af et alternativ.